Om Capoeira

Quilombo do Norte »
Historie »
Musik »


Quilombo do Norte

Capoeiragruppen Quilombo do Norte startede i København i '94 og ledes i dag af contramestre Jacob, der er elev af mestre Agostinho fra Grupo Ginga i Belo Horizonte, Brasilien. Flere af de mest erfarne elever, der er er uddannet af contramestre Jacob, underviser nu capoeira i forskellige sammenhænge: Professor GoodYear (Hans), instrutor Farol (Uffe), instrutor Frágil (Kalle), instrutor Atrevido (Troels), instrutor Pulga (Nikolaj), instrutor Encanador (Morten), monitor Perna de Pau (Lasse), monitor Cozinheiro og monitora Jeitosa (Anna).

Træningstider og steder findes under Undervisning.

Contramestre Jacob har trænet capoeira siden slutningen af 80'erne. Hans indgang til brasiliansk kultur var det københavnske karnevalsmiljø, hvor han op igennem 80'erne dansede i sambagruppen Kolibri. I sine drenge- og ungdomsår trænede han karate, blev gradueret sort bælte og var en meget vindende sportskæmper før han startede med at træne capoeira. Han har dyrket yoga og meditation siden teenagerårene og har i nogle år boet og arbejdet i Guiné-Bissau og Portugal. Jacob har gentagne gange rejst og trænet capoeira i Brasilien. Han har sideløbende med arbejdet med capoeira udviklet sin karriere inden for erhvervslivet, hvor han arbejder med projektledelse og ledelse og har herigennem uddannet sig som Stifinder og Natural Leader.

Jacob har en omfattende pædagogisk erfaring fra undervisning af mennesker i alle aldre og nationaliteter. Udover i capoeiragruppen Quilombo do Norte har han undervist i Portugal, Norge, Sverige Tyskland, Holland, Serbien og Brasilien.

Han er kendt som en karismatisk og pædagogisk underviser med talent for at skabe god stemning. Han er en dedikeret capoeiralærer og formidler af brasiliansk kultur og livsfilosofi.




Quilombo do Norte's mester er Mestre Agostinho fra capoeiragruppen Grupo Ginga. Han er bosat i byen Belo Horizonte i delstaten Minas Gerais i Brasilien, og er elev af Grupo Gingas grundlægger Mestre Macaco og Mestre Paulão, der ligeledes er elev af Mestre Macaco.

Mestre Agostinho har trænet capoeira i godt 25 år og er det yngste skud på stammen af mestre fra Grupo Ginga. Han er kendt som en teknisk meget dygtig capoeiramester samt en populær og pædagogisk underviser, som nyder stor agtelse blandt sine elever. Han er en oplevelse at træne med!

Mestre Agostinho kommer til Danmark en til to gange årligt for at undervise i Quilombo do Norte i op til en måned ad gangen.




Top »


Historie

I det 16 århundrede begyndte europæerne slavehandelen mellem Afrika og det nyopdagede Amerika.

Portugiserne deporterede slaver fra det meste af Afrikas vestkyst til Brasilien, men afrikanerne affandt sig aldrig med slaveriet og forsøgte konstant at genvinde deres frihed.

Med rod i deres rige kulturarv, der i blandt zebradansen n'golo fra Angola, udviklede de en forsvarskunst udelukkende baseret på kroppens styrke og behændighed.

For at dække over formålet udøvede de bevægelserne som en dans. Når slaveejere og vagter betragtede slavernes dans forstod de i begyndelsen ikke den fare og den skjulte frihedskamp som dansen og de inforståede sange udgjorde.

Da det lykkedes nogle slaver at flygte blev capoeira kendt som et frygtet våben. De nu frie slaver dannede et samfund i regnskoven som de kaldte 'quilombo'. ('Quilombo do norte' betyder kort og godt 'Det fri slavesamfund fra norden')

Fra de skjulte quilombo'er tog delinger af capoeirista'er ud på 'missioner' for at hjælpe andre slaver til frihed.

Som det sidste land i verden ophævede Brasilien slaveriet i 1888, men samtidig forbød man ved lov udøvelsen af de afrikanske danse og ritualer, heriblandt capoeira og man brændte alle tilgængelige dokumenter fra slavetiden for at slette de historiske spor.

Læs mere i vores FAQ

Capoeira i blomst

Årene efter slaveriets ophævelse opvoksede to af de største personligheder indenfor capoeira.

Vicente Ferreira Pastinha - Mestre Pastinha blev repræsentant for den traditionelle capoeira eller capoeira angola.

Manoel dos Reis Machado - Mestre Bimba skabte en ny form kaldet luta regional baiana eller capoeira regional.

Blandt andet gennem deres mod og anstrengelser lykkedes det for capoeira at overleve et halvt århundredes politiforfølgelse, indtil udøvelsen af capoeira blev lovlig i 1937.

Det er vanskeligt at beskrive forskellen på capoeria angola og capoeira regional - den skal opleves. En forsimplet forklaring der ofte bruges til at skelne mellem de to stilarter er, at angola er langsom og nede ved gulvet, mens regional er hurtig og opretstående. Problemet med denne forklaring er, at det også kan forholde sig omvendt - det er musikken der bestemmer!

Siden har capoeira gennemgået en rivende udvikling og har bredt sig overalt i Brasilien, hvor den dyrkes af mennesker af alle racer og fra alle samfundslag.

Med emigrationen af unge og eventyrlystne brasilianere kom capoeira ud over de Brasilianske grænser, og i 80'erne kom capoeira til Europa og Danmark. I dag er capoeira udbredt i hele verden.

Læs mere i vores FAQ

 

 

 











Top »


Musik

Musik spiller en meget vigtig rolle i capoeira. For at være god til capoeira, er det mindst lige så vigtigt at kunne spille musik og synge, som det er at kunne bevæge sig. Musikken skaber stemning og giver energi til de personer, der spiller med hinanden i capoeira-rundkredsen (roda'en). Alle er med til at skabe musikken ved at spille instrumenter, klappe og synge - begyndere som øvede. Musikken er desuden vigtig, fordi det er den der bestemmer, hvordan capoeira-spillet skal være: langsomt, hurtigt, tæt, kampbetonet, teknisk perfekt med masser af akrobatik og kast, osv. Det er den der spiller berimbau gunga, der styrer roda'en.

Instrumenterne i traditionel capoeira regional er: en berimbau (musikbue) og to pandeiroer (håndtrommer/tamburin).

Instrumenterne i capoeira angola er: tre berimbauer: Gunga (dyb tone), medio (mellem), viola (høj), 2 pandeiroer, atabaque (congalignende tromme) agogô (koklokke med to klokker) og reco-reco (fisk, franskbrød).

Man spiller traditionelle rytmer og synger traditionelle sange på portugisisk blandet med afrikanske ord, men der skabes også nye sange og improviseres.

Læs mere i vores FAQ






Top »